Miešacie kŕmne vozy v praxi
Na prípravu kŕmnej dávky je možné využiť vhodné typy stacionárnych a mobilných technológií. Medzi mobilné technológie, hojne využívané aj v podmienkach nášho poľnohospodárstva, patria rôzne typy miešacích kŕmnych vozov. Z hľadiska ich zastúpenia prevažujú ťahané modely, avšak veľa podnikov a fariem preferuje samohybné stroje.
Oproti stacionárnym miešacím zariadeniam, ktoré v minulých rokoch prevažovali a ešte aj dnes sa často používajú, majú moderné miešacie kŕmne vozy (MKV) niektoré nesporné výhody.
Pri porovnávaní stacionárnych systémov miešania krmív s MKV ide predovšetkým o výrazné zníženie spotreby živej ľudskej práce, kedy spravidla jeden pracovník s použitím MKV dokáže pripraviť a založiť kompletnú zmesnú kŕmnu dávku veľkému počtu dojníc v pomerne krátkom čase. Celý proces pritom môže byť veľmi presne riadený a vysoko mechanizovaný. Príprava kompletnej zmesnej kŕmnej dávky a jej dávkovanie sa môže vykonávať s ohľadom na jednotlivé skupiny, prípadne kategórie ustajnených zvierat. Hlavnou výhodou systémov s použitím MKV je najmä ich vysoká mobilnosť.
MKV sú vyrábané s rôznou konštrukciou podvozku podľa energetického zdroja: ťahané (návesné či prívesné), ktoré potrebujú externý energetický zdroj (traktor) alebo samohybné. Samohybné MKV sú vybavené vlastnou pohonnou motorovou jednotkou, práca s nimi je ľahšia, pohodlnejšia a komfortnejšia, sú ľahko manévrovateľné. Najčastejšie sú využívané na farmách s veľkým počtom zvierat a s väčšími prejazdmi medzi jednotlivými ustajňovacími objektmi.
Niektoré MKV, ktorých súčasťou je nakladacia jednotka, sú schopné vykonávať viac technologických operácií týkajúcich sa prípravy a distribúcie kŕmnej dávky, to znamená, že sú schopné krmivo odobrať zo skladovacieho priestoru a naložiť do miešacej vane. Pri MKV bez nakladacej jednotky musí nakladanie zabezpečiť externý stroj (napr. nakladač). Jednotlivé nakladané komponenty tvoriace kŕmnu dávku sú MKV schopné tiež zvážiť a v prípade potreby porezať, zamiešať (väčšinou pri prejazde do miesta distribúcie), prepraviť z miesta nakladania do miesta založenia a založiť na kŕmne miesto - rovný kŕmny stôl (vo väčšine prípadov) alebo do kŕmneho žľabu (možno sa s ním výnimočne stretnúť v starých adaptovaných stajniach).
Ťahané MKV sa odlišujú predovšetkým konštrukciou miešacej vane a prevedením pracovných orgánov. Majú rôznu kubatúru a sú tak vhodné pre rôzne veľké stáda. Podľa výkonu sa líšia nielen vlastným objemom miešacej vane, ale aj prevedením podvozku a samozrejme počtom náprav. Miešacie vozy sa líšia aj konštrukciou miešacieho systému. V našich podmienkach sa využívajú najmä horizontálne miešacie kŕmne vozy, ďalej vertikálne modely a v poslednej dobe aj lopatové typy. Ďalej môžeme tieto vozy rozdeliť na modely s vlastným nakladacím zariadením a modely bez vlastného nakladania.
Modely s vodorovnými závitovkami
Medzi pomerne hojne využívané radíme ťahané miešacie vozy, osadené miešacími závitovkami s vodorovnou osou rotácie. Podľa osi rotácie sa nazýva celá konštrukčná skupina. Hovoríme teda o modeloch s vodorovnou alebo horizontálnou osou rotácie – horizontálnych MKV. Ich typickým poznávacím znakom je miešacia vaňa so skosenými stenami v spodnej časti. Na dne vane pracuje jedna alebo dve hlavné pracovné závitovky, ktoré sa líšia (v závislosti od typu a výrobcu vozu) tvarom skrutkovice a jej celkovým prevedením. Pre zvýšenie účinku homogenizácie krmiva môžu byť závitovky doplnené rôznym typom a počtom rezacích nožov. Aby sme vytvorili požadovanú - dostatočne homogénnu kŕmnu dávku, je potrebné zaistiť rovnomerné miešanie krmiva, a to v celom objeme miešacej vane. To zabezpečia pomocné závitovky v hornej časti vane.
Ponuka vertikálnych vozov
Veľa chovateľov hovädzieho dobytka pracuje s miešacími vozmi, ktoré sú osadené rôznym počtom miešacích závitoviek so zvislou, čiže vertikálnou osou rotácie. Tieto miešacie závitovky majú kužeľovitú geometriu a ich celkové prevedenie sa líši v závislosti od typu vozu, výrobcu a prevedenia miešacej vane. Pohon je konštruovaný ako spodný s uhlovými prevodovkami, umiestnenými pod vlastnou miešacou vaňou. Na trhu sa stretneme s rôznymi výkonovými kategóriami vertikálnej techniky, ktorých počet závitoviek je priamo úmerný celkovému objemu vane. Základné modely pracujú s jednou závitovkou. Výkonnejšia technika, ktorá sa tiež pomerne často v našich podmienkach používa, je osadená dvoma miešacími závitovkami. S rastúcou kubatúrou sa miešacie vozy vybavujú tromi závitovkami a zástupcovia najvyšších výkonových tried dokonca štvoricou závitoviek. Jednotlivé modely a výkonové rady sa prekrývajú, a to ako z hľadiska kapacity miešacej vane, tak počtu závitoviek. V praxi tak niektorí výrobcovia vybavujú vozidlo určitého objemu iba jednou závitovkou, zatiaľ čo iný výrobca dvoma závitovkami. Miešacie závitovky môžu byť doplnené rezacími nožmi a protiostrím. Charakteristickým znakom miešacej vane je lievikovitá konštrukcia s vnútorným priestorom rozdeleným do niekoľkých sekcií. Počet sekcií zodpovedá počtu miešacích závitoviek.
Miešací kŕmny voz - ťahaný alebo samohybný?
Spoločnosti s väčšími stádami dobytka čoraz častejšie uvažujú o použití samohybných MKV ako alternatívy k ťahaným MKV. Okrem pracovného času a nákladov treba brať do úvahy aj ďalšie faktory, ako sú prevádzkové podmienky či komfort práce. Tieto body sú pre každú spoločnosť iné, a preto sa musia posudzovať individuálne.
Celý článok si môžete prečítať v printovej verzii časopisu.
Predplatné printovej verzie časopisu si môžete objednať na