moderna-mechanizacia logo

gears

Meniny

Rekordní špecialisti na hnojovicu

Rekordní špecialisti na hnojovicu

reportáž

Doslova milióny metrov kubických aplikovanej hnojovice a digestátu v priebehu niekoľkých rokov robia zo spoločnosti Letoni odborníkov, akých nielen na Slovensku, ale aj v Európe budete hľadať len veľmi ťažko.

Spoločnosť Letoni, s. r. o. založil v roku 2011 Jozef Václav. Nadviazal na svoju živnosť, založenú v roku 2006 s medzinárodnou kamiónovou dopravou a jedným fekálnym vozom na podvozku Tatra. Úzka orientácia na poľnohospodárstvo a aplikáciu tekutých materiálov začala v roku 2012 na podnet veľkého chovateľa ošípaných neďaleko Serede, ktorý hľadal firmu pre aplikáciu močovky. Po dohode s manažérmi podniku Jozef Václav zainvestoval a zakúpením prvej hnojovicovej cisterny a dvoch dopravných kamiónových cisterien sa z Letoni stal špecialista na aplikáciu hnojovice.

 

Poľnohospodári si hnojovicu vedia aplikovať sami, Letoni ale efektívnejšie

Jozef Václav hovorí, že s jeho výkonnou technikou a skúsenými ľuďmi poráža v efektivite každého poľnohospodára. Samozrejme, každá líška svoj chvost chváli, ale majiteľ firmy argumentuje: „Naši zamestnanci sú na poli už o siedmej ráno a končia častokrát až za súmraku. Neraz sa stáva, že podniková cisterna denne vyhnojí 400 m3, kým naša 1000. Dbáme, aby radšej stála kamiónová cisterna ako cisterna na poli.“

traktory fendt 

 

Rekord 520 000 m3 za rok

Letoni tromi cisternami aplikuje státisíce kubíkov ročne. Rekordným v tomto smere bol rok 2020 s hodnotou viac ako pol milióna m3. Najbežnejšia hektárová dávka na Slovensku je 30 až 40 m3 na hektár, ale zmieniť musíme aj fakt, že ich technika dokáže presne aplikovať aj veľmi nízke dávky v rádoch kubíkov na hektár.

Nemalý podiel na vysokej sezónnej výkonnosti majú prepravné cisterny na kamiónových návesoch, ktoré vozia materiál z farmy na pole. Podľa slov Jozefa Václava, bolo Letoni na Slovensku priekopníkom v prevoze hnojovice. V súčasnosti si už bez kamiónových návesov poskytovanie služieb nevie predstaviť. Poľnohospodár koniec koncov nedokáže poskytnúť adekvátnu dopravu na pole a plne sa spolieha na komplexnosť služby.

letoni zunhammer

 

Poľnohospodári žiadajú nižšie utlačovanie pôdy

Z ťahačov vybrali v Letoni špičku – Scaniu a Volvo a obuli ich podobne ako návesy širšími pneumatikami v porovnaní s bežne používanými cestnými. Napriek tomu, že s kamiónmi na pôdu nevchádzajú. Ich najvýkonnejší traktor Fendt disponuje reguláciou tlaku v pneumatikách, ktorá takisto výrazne prispieva k znižovaniu utlačovania pôdy. Ako sa zdá, práve tento faktor začína v konkurenčnom boji medzi službármi zohrávať významnú úlohu, pretože poľnohospodári si uvedomujú vplyv ťažkej techniky na vlastnosti základného výrobného faktoru.

Nižší merný tlak na pôdu viedol Jozefa Václava ku kroku, keď po desaťročí investoval do samohybného Holmeru. Vďaka vyosenému chodu zanecháva za sebou pôdu rovnomerne utlačenú. Na pohľad to vyzerá prijateľnejšie ako po súprave traktora s cisternou, ale Jozef Václav argumentuje: „Traktorová súprava s plnou hnojovicovou cisternou s hmotnosťou 60 ton stojí na piatich nápravách, zatiaľ čo Holmer so 45 t na dvoch nápravách. Pri nepatrne širších pneumatikách.“ A pýta sa: „Čo viac utlačuje pôdu?“ Nezanedbateľnou je podľa neho aj spotreba, ktorá je v prípade traktorovej súpravy polovičná v porovnaní so samohybným strojom.

Celý článok si môžete prečítať v printovej verzii časopisu.

Predplatné printovej verzie časopisu si môžete objednať na

www.mmpress.sk

kliknite sem

Aktuálne informácie z agrosektora nájdete na našej stránke agrobiznis.sk

strip-predplatne

strip3

strip-grafy

poc01poc02
poc03
poc04

 

NÁJDETE NÁS AJ NA:

fb-logo   insta-logo